Xiaomi – Co to za firma? - Historia chińskiego tygrysa rynku mobilnego

11 listopada 2018

Telefony Xiaomi online

Firma Xiaomi jest obecnie jednym z najważniejszych producentów na światowych rynkach smartfonów i urządzeń mobilnych. Co ciekawe, marka ta istnieje od stosunkowo niedawna. Na pewno nikt nie przewidywał tego, że początkująca, chińska firma w krótkim czasie stanie się taką światową potęgą.Od pewnego czasu Xiaomi robi prawdziwą furorę również na rynku w Polsce. Prawdopodobnie nawet założyciele firmy nie spodziewali się, że uda się im odnieść tak spektakularny sukces. Warto zapoznać się bliżej z historią tego producenta, bowiem jest ona niezwykłą opowieścią o tym, jak ciężką pracą można osiągnąć naprawdę wiele.

Początki istnienia firmy

Dzieje Xiaomi sięgają roku 2010. Jej założycielem i obecnym prezesem jest Lei Jun. Korzeni firmy można doszukać się jednak jeszcze wcześniej, przynajmniej w roku 2004. Wówczas to Amazon zakupił Joyo, największy wówczas sklep internetowy z szeroko pojętymi multimediami na rynku chińskim. Oferta sklepu była bardzo szeroka i obejmowała między innymi książki, gry komputerowe czy płyty z filmami i muzyką. Lei Jun był wówczas młodym człowiekiem zaczynającym swoją karierę w biznesie. Zajmował dość wysokie stanowisko w firmie Joyo.

Mówi się, że dzięki pieniądzom z tej sprzedaży Lei Jun był w stanie rozpocząć swoją działalność na rynku smartfonów. Mówi się, że przyszły założyciel Xiaomi był prawdziwym fanatykiem elektroniki. Z uwagą śledził rynek smartfonów i dokładnie analizował rozwiązania, jakie stosowali w swoich urządzeniach czołowi producenci. W końcu w roku 2010 założył markę Xiaomi, a już w roku 2011 na rynek trafił jego pierwszy model, czyli Mi 1. Zapewne nikt wówczas nie spodziewał się, że w ciągu kilku lat ta mała i nieznana jeszcze nikomu marka stanie się prawdziwą, światową potęgą.

Produkty Xiaomi

Apple w wersji chińskiej

Obserwatorzy twierdzą, że Xiaomi na wiele sposobów może być porównywane do marki Apple, i w pewien sposób jest ona jej chińską odmianą. Rzeczywiście, można tu znaleźć wiele podobieństw. Przede wszystkim, od samego początku zwraca się uwagę na podobieństwo między produktami obydwu marek. Co prawda dzisiaj podobieństwa między smartfonami są czymś oczywistym, ale w roku 2010 sprawa budziła o wiele więcej kontrowersji. Z drugiej strony, sam właściciel Xiaomi nie kryje swojej fascynacji oraz wzorowania się na działaniach firmy Apple. Widać to zarówno w polityce firmy, jak i w zachowaniu chińskiego przedsiębiorcy, który uwielbia ubierać się podobnie do Steve`a Jobs`a.

Jasno określona wizja

Polityka Xiaomi od samego początku jest ściśle określona. Również tutaj można znaleźć przykłady wzorowania się na Apple. Xiaomi decyduje się na posiadanie raczej małej oferty.Popularność swojej marki Xiaomi nie opiera na wielkich działaniach marketingowych. Przeciwnie, trudno jest mówić o jakichkolwiek kampaniach reklamowych tej firmy. Przedsiębiorstwo stawia wyłącznie na zadowolonych klientów, którzy polecają jej produkty innym. Co ciekawe, ta szalona z pozoru metoda jest naprawdę skuteczna. Firma Xiaomi praktycznie nigdy się nie reklamowała, a jednocześnie jest znana na całym świecie.Dzięki polityce oszczędności Xiaomi oferuje swoje smartfony w bardzo atrakcyjnych cenach. Dawniej jej telefony były kojarzone z tanim i niezbyt dobrym sprzętem. Dziś jednak ich jakość nie ustępuje rynkowej konkurencji, a jednocześnie ceny są często znacznie niższe.