Jak naprawić telefon, który nie ładuje się prawidłowo

9 września 2020

Jeśli bateria nie jest ładowana prawidłowo, nie należy od razu zakładać, że ładowarka telefonu lub bateria jest uszkodzona. Bazując na osobistych doświadczeniach, problem - i jego rozwiązanie - może być znacznie prostsze, niż Ci się wydaje. Jeśli telefon lub tablet nie ładuje się prawidłowo lub w ogóle, spójrz na te 12 sposobów, aby naprawić telefon, który się nie ładuje.

Dlaczego telefon nie ładuje się
Problem ten występuje w różnym stopniu. Albo telefon w ogóle się nie ładuje, gdy jest podłączony do prądu, albo ładuje się bardzo wolno (czasami ledwie szybciej niż się rozładowuje). Jest to bardzo powszechna reklamacja, więc oto kilka rozwiązań. Większość problemów z ładowaniem jest związana z kablem USB lub ładowarką, a nawet z samym portem.

1. Naprawa portu USB typu "zrób to sam"

Najszybszym, najłatwiejszym i często najbardziej udanym rozwiązaniem jest wykonanie małej naprawy typu "zrób to sam" na swoim właściwym sprzęcie. Problemem jest często to, że metalowe powierzchnie wewnątrz portu USB i ładowarki microUSB nie mają dobrego kontaktu, albo z powodu wady produkcyjnej, albo z powodu ciągłego podłączania i odłączania kabla ładującego. 

Wystarczy wyłączyć urządzenie, w miarę możliwości wyjąć baterię i użyć czegoś małego, np. wykałaczki, aby "podważyć" małą zakładkę w porcie USB smartfonu lub tabletu. Zrób to bardzo ostrożnie i delikatnie, a następnie włóż ponownie baterię i podłącz ją ponownie. Dziewięć razy na dziesięć to wszystko, co jest potrzebne.

2.  Usunąć kłaczki i kurz

Trzymasz telefon w kieszeni swoich dżinsów? Jeśli tak, to lint może być winowajcą: straciliśmy ślad w ilości przypadków, w których przyczyną niewiarygodnego ładowania USB okazało się być lint z kieszeni naszego Levisa.

Widzieliśmy telefony z portami ładowania udławionymi czekoladą po tym, jak zostały wrzucone do torebki obok paczki słodyczy. Puszka ze sprężonym powietrzem może wydmuchać szkodliwe substancje drażniące i przywrócić normalne połączenie USB. 

3. Wymiana kabla

Najsłabszą częścią ładowarki jest kabel, a nie adapter, który podłącza się do gniazdka ściennego. Użytkownicy Apple są tu szczególnie narażeni, ponieważ autorskie (i drogie) kable Apple Lightning wydają się mieć żywotność około 15 minut. Ale wszystkie kable mają ciężkie życie, a niekończące się zginanie i curling może wziąć swoje żniwo. Zastąpienie losowego kabla USB kablem dostarczonym wraz z telefonem jest kolejnym skrótem do niezbyt przyjemnych doświadczeń z ładowania.

Najprostszym sposobem na zdiagnozowanie wadliwego kabla jest wypróbowanie innego i sprawdzenie, czy działa on prawidłowo z urządzeniem. Jeśli tak, to wiesz, że oryginalny kabel był wadliwy. Jeśli nie, to jest to kolejny potencjalny złoczyńca, którego wykluczyliśmy.

4. Diagnoza podejrzanego adaptera

Jeśli kabel nie wydaje się być problemem, należy sprawdzić adapter wtyczki ściennej - zwłaszcza jeśli jest to miejsce, w którym można wyjąć kabel ładowania. Napotkaliśmy problemy w wielu ładowarkach, gdzie port USB staje się nieco luźny po niekończącym się podłączaniu i odłączaniu kabla.

Należy również sprawdzić, czy ta sama kombinacja ładowarki i kabla działa na innym urządzeniu, ponieważ pomoże to wyeliminować możliwość, że to urządzenie jest wadliwe, a nie kabel lub ładowarka. Należy również upewnić się, że nie ma problemu z gniazdem ściennym.

5. Pamiętaj - najpierw bezpieczeństwo

Nie należy ładować telefonu w pobliżu wody lub w zbyt gorących lub wilgotnych warunkach. Ponadto, jeśli wymieniasz ładowarkę lub kabel, bądź ostrożny: Internet jest wypchany raportami o tanich ładowarkach innych firm, które wybuchły w środku nocy lub zamieniły smartfony w tosty. Jak w przypadku każdego sprzętu elektrycznego, upewnij się, że wszystko, co kupisz, jest zgodne z odpowiednimi normami bezpieczeństwa. 

6. Wymień baterię

Baterie nie wytrzymują wiecznie, a po kilku latach zaczynają walczyć o utrzymanie ładunku. Im częściej się je rozładowuje i ładuje, tym szybciej trzeba będzie je wymienić. Jeśli bateria ulegnie awarii już po sześciu miesiącach, prawdopodobnie jest uszkodzona i należy złożyć wniosek gwarancyjny o jej bezpłatną wymianę, ale jeśli jest starsza niż dwa lata, prawdopodobnie zbliża się do końca okresu użytkowania.

Niektóre uszkodzone akumulatory są łatwe do wykrycia, ponieważ zaczynają pęcznieć lub wyciekać płyn. Jeśli nic takiego nie jest widoczne z zewnątrz, należy zdjąć pokrywę urządzenia i sprawdzić baterię (jeśli można; niektóre urządzenia mają szczelne komory baterii).

Jeśli osłona nie zdejmie się, można spróbować położyć urządzenie na plecach i obrócić je. Wypukłość baterii zdeformuje obudowę - być może nie będziesz w stanie dostrzec tego wypukłości, ale może to wystarczy, aby pozwolić telefonowi się obrócić. Jeśli podejrzewasz, że bateria może być spuchnięta lub nieszczelna, zabierz telefon do warsztatu naprawczego i kup renomowaną zamiennik.

7. Ładowanie z właściwego źródła

Ładowanie z gniazdka ściennego zawsze będzie szybsze niż ładowanie przez komputer lub laptopa, ponieważ porty USB komputerów nie dostarczają dużej ilości energii.

Gniazdo ścienne może dostarczyć dwa razy więcej mocy niż port USB, a szybkie ładowarki mogą dostarczyć nawet pięciokrotnie więcej mocy - co oznacza znacznie, znacznie szybsze ładowanie. Jeśli więc Twój telefon ładuje się powoli, a Ty jesteś podłączony do laptopa: to jest Twój problem.

Jeśli Twoja ładowarka ścienna nie wydaje się dostarczać towaru, sprawdź, czy jest ona odpowiednia dla Twojego urządzenia. Ładowarka z innego telefonu może nie dostarczać odpowiedniej ilości soku - na przykład, ładowarka do zestawu słuchawkowego Bluetooth nie wyda tyle mocy, ile zaprojektowana specjalnie dla smartfonów.

W przypadku ostatnich telefonów z wyższej półki, możesz mieć telefon, który obsługuje szybkie ładowanie, ale ładowarkę, która go nie dostarcza. Przeczytaj drobny druk.

8. Aktualizacja lub backup

Aktualizacje oprogramowania i nowe wersje Androida mogą siać spustoszenie w czasie pracy na baterii, zwłaszcza podczas aktualizacji starego urządzenia do obecnego oprogramowania. Nowsze urządzenia są często optymalizowane pod kątem korzystania z najnowszego oprogramowania, podczas gdy dwuletnie urządzenie może mieć problemy z aktualizacją.

Jeśli zdarzy się to tobie i nie możesz rozwiązać problemu, rozważ rolowanie urządzenia z powrotem do wcześniejszej wersji Androida, choć należy pamiętać, że wiąże się to z ryzykiem dla bezpieczeństwa. Najnowsze wersje oprogramowania są zawsze zalecane, aby chronić swoje urządzenie, i choć ryzyko utrzymania smartfona w starszej wersji jest często znikome, warto to zauważyć.

Podobnie, czasami żywotność baterii urządzenia może być znacznie poprawiona przez aktualizację, więc jeśli uważasz, że możesz być daleko w tyle w wersji oprogramowania dla systemu Android, przejdź do Ustawienia > O telefonie, aby sprawdzić, czy jest aktualizacja.

9. Wyłącz to.

Korzystanie z wymagających baterii aplikacji/funkcji podczas ładowania urządzenia wpłynie na to, jak szybko zyska ono na żywotności baterii. Jeśli ładujesz urządzenie podczas wykonywania skypingu przy 100-procentowej jasności, ładowanie zajmie oczywiście więcej czasu niż przy wyłączonym ekranie, sieci Wi-Fi i 4G.

Przełączyć urządzenie w tryb samolotowy, lub wyłączyć je całkowicie podczas ładowania, jeśli chcesz zobaczyć najszybszy wtrysk energii. Pomyśl o tym, by zmusić urządzenie do drzemki energetycznej.

10. Skalibruj swoją baterię

Czasami poziom baterii w urządzeniu "myśli", że jest on nieprawidłowy. Efektem tego jest to, że Twój telefon może działać w inny sposób, w tym ograniczyć wydajność, zanim będzie potrzebował lub będzie potrzebował godziny na przeżuwanie ostatnich dwóch procent baterii.

Napisaliśmy już obszerny przewodnik na temat tego, jak skalibrować baterię smartfona, więc nie będę tego wszystkiego tutaj ponownie wpisywał, ale warto spróbować, zanim całkowicie pozbędziesz się swojego nieczynnego zasilacza.

Amperaż

Ta wskazówka została wskazana w poniższych komentarzach przez Patricka i może pomóc w szybkiej identyfikacji uszkodzonego kabla.

Pobierz bezpłatną aplikację Amperage z poniższego linku i otwórz ją. Teraz podłącz swoją ładowarkę i interfejs powinien być zielony, a tekst na górze powinien mówić "pomiar". Jeśli nie widzisz tego, lub nic się nie dzieje, to znaczy, że nie ma prądu idącego do urządzenia.

Jeśli identyfikuje on prąd, aplikacja wyświetli teraz statystyki ładowania dla tej ładowarki, w tym minimalne i maksymalne poziomy obciążenia (w miliamperach), napięcie i maksymalny prąd. Jest to również świetny sposób, aby dowiedzieć się, która z Twoich ładowarek działa najlepiej.

Spróbuj podłączyć różne ładowarki, które posiadasz, w tym przenośne akumulatory, aby sprawdzić, która z nich ma najwyższą wartość maksymalnego poziomu naładowania, lub najwyższą średnią (aplikacja ułatwia zorientowanie się w tym zakresie). Nie jest to dokładny pomiar, ale jest to wskazówka, jeśli nic innego, a aplikacja jest całkowicie darmowa.

12. A co z uszkodzeniami od wody?

Wiele osób w komentarzach pytało o problemy z bateriami spowodowane przez wodę. Jeśli telefon nie ładuje się po upadku z wody, nie masz wielu możliwości: najlepiej spróbować wymienić baterię - jeśli jest to w ogóle możliwe.

Powinien pan jednak starać się temu zapobiec. Przeczytaj nasz artykuł wyjaśniający, co należy zrobić, gdy wrzucisz telefon do wody, aby dowiedzieć się, jakie pierwsze kroki należy podjąć, próbując go uratować.

Jeśli wszystko inne zawiedzie, sprawdź podwójnie, czy masz włączony punkt zasilania. To jest pierwsza rzecz, o którą poproszą Cię, jeśli zadzwonisz do producenta o pomoc, która może być Twoim następnym krokiem, jeśli żadne z tych rozwiązań nie zadziałało dla Ciebie.